Dienstag, 28. April 2009

kierkegaardsblogg

Kära religionen,

hur står det egentligen till med dig i Sverige? Är det värre nu än det har varit tidigare? Varför hör jag bara ur otäcka munnar om dig? Varför förstår ingen vad du handlar om? Varför är det som det är med dig där uppe i norr? Varför lånas du till allehanda spektakel men inte till det som du är till för? Var är ditt brinnande svärd? (Kan du inte köra ned det i halsen på de enögda antisemiter som kryper fram ur alla möjliga hål just nu, förresten? Jag hade aldrig kunnat tro att skulle vara så många, jag hade aldrig kunnat tro att de skulle vara så grammatiskt obevandrade.) Religionen, jag önskar att du ville slå tillbaka. Jag önskar att du ville låta förklädnaden falla och sanningen runga, jag önskar att du även i Sverige kunde bestå av filosofiskt skolade, tänkande människor med en ryggrad av stål, jag önskar att de ville resa sig ur mängden och vråla. Men jag hör ingenting. Det hörs aldrig någonting norrifrån.

Kierkegaard, du fattas dem.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen