Mittwoch, 25. Februar 2009

it's a sin

Det här ska ju vara en blogg på avancerade nivå om Berlin var det tänkt, så nu får jag lov att ta mig i kragen. Jag ska servera ett av mina allra bästa tips om man som kulturtörstande människa behöver vända på slantarna, vilket i regel brukar vara fallet när man har bott här i stan tillräckligt länge.

Varje torsdag är det fritt inträde på de muséer som tillhör SMB (Berlins statliga muséer)under de fyra sista timmarna innan stängningsdags!

Det är bara att promenera in och insupa arkitektur, atmosfär och naturligtvis konsten. Den kan till exempel se ut så här:



Denna version av Die Sünde hänger på Alte Nationalgalerie och är helt... mindblowing. Franz von Stuck, konstnären, målade flera olika versioner på samma tema, men denna är från 1912 och den som hugger tag allra mest, tycker jag. Man kan kolla in ormens tryne (det heter inte tryne, va? men det skulle passa bra just i detta fall) som helt frontalt stirrar den på en, det syns inte riktigt här, men det är nästan så att man kan höra hur den väser. Plus att ramen är en guldkantad historia för sig.

Die Kaschemme rekommenderar alltså ett torsdagsbesök på något av de många statliga muséerna. Ibland är det specialutställning (Sonderausstellung) någonstans, och då gäller inte torsdagsinträdet just där, men det finns en hel del muséer att välja på. Här kan man läsa om inträdesavgifter hos SMB.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen