Freitag, 6. Februar 2009

don't get me wrong

Jag är glad att det flyttar hit rika och glada skandinaver. Det betyder att det flyter in pengar i den här staden och den behöver det. Berlin är en av de fattigaste städerna i hela Tyskland, arbetslösheten är hög och folk som faktiskt har jobb tjänar ofta mindre än genomsnittstysken. Levnadsomkostnaderna har stigit under de senaste åren, jag har märkt av det själv, det finns många ställen i den offentliga verksamheten som blöder, ungar som inte lär sig läsa i skolan och inte får hjälp, växer upp och blir halvt illitterata och aggressiva ungdomar istället. Det finns tiggare som behöver pengar till nästa sil, det finns tiggare som behöver pengar till något annat och som inte kan vänta sig att få pengar någon annanstans ifrån, som har hamnat utanför systemet och inte vet hur de ska lyckas komma in igen. Det finns slitna pensionärer som samlar pantflaskor hela natten för att slippa behöva göra det mitt på ljusan dag. Det finns helt enkelt fattigdom här som är påtaglig på ett annat sätt än i Sverige.

Alla nya och fina Berlin-bor, jag vill bara två saker av er!

Jag vill att ni lär er tyska och jag vill att ni betalar skatt här. Jag vet att ni älskar Berlin, jag begriper att staden berusar er och gör er lyckliga och lätta om hjärtat. Det är stadens charm, det har alltid varit så, det var likadant för mig. Men det finns en anledning till att hyrorna är låga här, det finns nämligen få människor som kan betala mer än så. Jag vet att allt verkar billigt och underbart, men snälla, snälla ni, kom ihåg att det inte är så för alla. Och dricksa ordentligt när ni har chansen.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen