Dienstag, 2. Juni 2009

à partir de cologne

Hej, jag har inte slutat blogga, jag har bara varit i Köln under hela pingsthelgen. Fruktansvärt långtråkigt var det. Och som avslutning på det hela tilbringade jag nästan hela gårdagen på autobahn i bilkö. (Det är alltså tämligen långt mellan Köln och Berlin, info för den som är lika obevandrad som jag i geografi.) Bortsett ifrån det oundvikliga i att fastna i en bilkö om det är helg så älskar jag att susa fram på autobahn. Det är lite märkligt, jag har själv inget körkort och åker väldigt sällan bil, men när jag ska transporteras längre sträckor kryper det fram en racerpersonlighet ur mitt inre.Det måste vara någon nerv som kittlas extra av tanken på hur otypiskt detta är för min organism, jag avskyr nämligen onödiga risker (eller... jag tycker att de är intellektuellt oförsvarbara och förargas av sådant, jag åker alltså aldrig berg&dalbana och hellre skulle jag faktiskt tömma en giftbägare än att kasta mig ut från en hög byggnad med ett gummiband om midjan), men när det gäller att åka fort på autobahn; I’m in. Naturligtvis inte sinnessjukt fort, det finns en del galningar som gillar att utsätta andra för sin dödslängtan, men ganska fort. Det finns något nästan estetiskt tillfredsställande i hur bilarna växlar fil efter tempo, en slags symmetri, ett flöde som är beroende av de andra bilförarnas aktiva medverkan och skicklighet. Jag gillar detta. Särskilt som det tog ganska många år innan jag begrep att det är så man kör på autobahn, medan jag ännu endast färdats med svenskar var detta inte uppenbart, gruskornet i maskineriet osv. Åh, och så lite äldre, elektronisk musik från bilradion och hundratals vindkraftverk att titta på genom fönsterrutan, det blir en fin bilfärd då, jag lovar.

3 Kommentare:

  1. Åh, jag vill också spendera en pingsthelg i Köln, är inte det en vacker stad? Jag har inte varit där, det känns som en brist i min personlighet.

    Inte världens mest djuplodande och intelligenta kommentar kanske, men jag var bara tvungen att utropa det.

    AntwortenLöschen
  2. Jag älskar inte bara autobahn utan även kommentarer! Hurra, hurra!

    Hm, Köln kan jag inte med gott samvete rekommendera om man är på jakt efter skönhet. Det måste vara en av Tysklands fulaste städer. Ungefär allt som fanns kvar 1945: domkyrkan och ett hål i marken. Detta hål har man sedan fyllt med allehanda fult. Men å andra sidan finns i Köln en hel del fin konst, även nyare, och den bombastiska domkyrkan. Den är verkligen en upplevelse, som ett jättelikt, magnifikt monstrum tornar den upp sig direkt vid centralstationen, den är mycket, mycket större än man förväntar sig. Och liksom hänger över staden nästan.

    Fast man kan såklart förlåta Köln allt när man betänker att stan grundades som romersk koloni (därav namnet, Colonia) och ruvar på en så lång och spännande historia. Römisch-Germanisches Museum (http://www.museenkoeln.de/roemisch-germanisches-museum) är definitivt värt ett besök. Och en annan finfin sak med Köln; det finns en välsorterad vinhandel vart man än vänder sig, och kölnarna är kända för sin förmåga att njuta av livets goda. Den inhemska ölen, Kölsch, är också riktigt god, ljus och mild i smaken. Summa summarum; skönheten ligger i det fördolda!

    AntwortenLöschen
  3. Åh, Römisch-Germanisches Museum låter som en plats där jag både skulle kunna födas och dö...eller nåja, spendera många lyckliga timmar på. Senast jag var i Berlin råkade jag spendera sex timmar inne på historiska museet utan att tänka nämnvärt på det, förräns jag kom ut vill säga.

    Men jag tar dig nog på orden, och satsar på att se Bayern och München innan jag susar förbi Köln.

    AntwortenLöschen