Montag, 18. Mai 2009

true faith

Alltså, om det är såhär att du befinner dig i Berlin och plötsligt förnimmer ett oemotståndligt saltlakritsbehov, förtvivla icke, det finns en lösning.

Lösningen finns im Gräfekiez, dvs. i de kanske finaste och mest trivsamma kvarteren i hela Kreuzberg. (Det känns lite som att vara i Paris när man strövar utmed vattnet där och tittar upp mot de våningar som man inte bebor men gärna skulle vilja. Qui. Det är inte bara som jag säger. Det vore en dröm att bo just där.)

Det finns en butik på Graefestraße 20 som säljer lakrits, den heter kadó. Kolla. De säljer rejäl, skandinavisk lakrits, sådan som i Tyskland går under beteckningen "vuxenlakrits". Salt, as we know it. Åh, ni fattar inte hur bra det är! De säljer Lakrisal!

Innan kadó öppnade var det i det närmaste omöjligt att få tag i “riktig“ lakrits, alltså den sort som man vuxit upp med om man nu vuxit upp i Sverige. Av typen Djungelvrål-salt. Riktigt, riktigt salt. Om jag verkar tjatig så är det bara för att jag under årens lopp köpt väldigt många förpackningar som utlovat Salzlakritz utan att leva upp till namnet. Jag härdades, och sedan hittade jag kadó.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen