Freitag, 1. Mai 2009

blomsterblogg

På bakgården hemma hos mig har syrénerna nästan blommat ut. Topparna är redan bruna, det syns tydligt när man lutar sig ut genom fönstret. Fast när man står im Hof känns det fortfarande som att befinna under ett väldigt stort, bleklila moln. I förra veckan dristade jag mig till att putsa fönster och fotograferade då hela härligheten, som ännu inte visade spår av förgänglighet:


Nähe, det syns kanske inte hur maffiga dessa syrénbuskar är. Men ser ni hur snyggt soptunnorna står uppradade? Rent och prydligt, jag är begeistrad. Synd bara att det inte tillhör vanligheten. Förresten, en märklig sak som jag inte har rett ut än, gäller syrénens namn på tyska. Det heter nämligen Flieder ( - m.), medan det vi på svenska kallar fläder heter Holunder. Vet inte hur många år det tog för mig att verkligen inkorporera detta, det bjöd länge emot att be om att få köpa ett knippe...fläder, när jag i själva verket ville ha ett par syrénkvistar.

En god nyhet: Portulaca grandiflora skjuter i höjden på min balkong, de grodde på bara drygt en vecka! (Utomhus, men under plast och i extremt söderläge.) Nu är de redan ungefär en centimeter långa, heja, heja.

En ännu bättre nyhet: På fredag om en vecka ska jag åka till Botanisches Museum (hit) och få gå på guidad tur genom den avdelning som till vardags är stängd för allmänheten. Hurra! Det är helt fantastiskt! Alltså, avdelningen är alltid stängd för allmänheten, även på fredag, men jag har vunnit en plats i en specialtur som ges för 16 vanliga dödliga med anledning av Alexander von Humboldts 150:e dödsdag (ständigt detta begrepp "dödsdag"....), och jag är så glad över detta. Den avdelning som jag ska få lova att besöka kallas tydligen “botanikens Fort Knox“ (!), och det är här som Humboldts originalskisser, anteckningar och egenpressade växter från expeditionen till Latinamerika 1799-1804 förvaras. Alexander von Humboldt (ej att förväxla med brodern Wilhelm von Humboldt) samlade under denna resa in runt 60 000 växter, av vilka många ännu var okända i Europa vid denna tid. Ah, det är inte klokt! Jag ska dit och titta på Humboldts egna medbragda bilder och blad. Hur många utropstecken är passande?

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


P.S.
Botanisches Museum har naturligtvis även en trädgård, Botanischer Garten, som grundades redan 1679. Kan kollas in här, mycket tydlig och exakt information även på engelska.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen