Freitag, 11. September 2009

versal, du ska vara en sällsynt gäst

Jag är språksur. Det här projektet som jag översätter innebär bland annat att jag måste ändra andras gamla översättningar av saker, eftersom de - quite frankly - är så opålitliga/usla. Och det tar en herrans massa tid som jag kunde ägna åt mer krävande satskonstruktioner, om bara jag kunde lita på att vuxna, svensktalande människor som tydligen är aktiva som översättare inte går och hittar på en massa dumheter. Det provocerar mig så!

Månader och dagar skrivs med liten bokstav på svenska! Det heter juni, juli och augusti. För tusan! Elementärt! Större tal åtskiljs med mellanslag, inte med punkt eller komma! 10 000 heter det! Inte 10,000 och inte heller 10.000. Snälla! Det är skillnad på ”tack vare” och ”på grund av”! Se följande exempel: På grund av sånt här onödigt småtjafs har jag inte hunnit äta riktig mat ännu, vilket gör mig synnerligen stingslig. Men tack vare min utomordentliga kaffebryggare har jag överlevt dagen.

Fast jag har fått dödligt ont i axlarna. Undrar om det kan botas med mat och vin, eller om jag måste skaffa en ergonomisk stol...
Det lutar åt det senare, va?

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen