Mittwoch, 24. März 2010

lovar runt, håller tunt

Men det är iallafall vår på riktigt nu, och såhär såg jag ut när jag var på bokmässan i Leipzig i lördags. Fotot taget av denna karl. Det var fullt med cosplayers där, antagligen något serieevent som jag inte vet något om, men tydligen har det börjat bli tradition att man får gratis inträde till mässan om man kommer klädd på mangaliknande sätt. Hade jag bara vetat detta lite tidigare! De allra flesta cosmunderingarna var tyvärr något av en besvikelse, slokande papp, utsmetat billigt smink, osäkra tonårslemmar, alldeles för lite exhibitionism. Men vad kan man begära, man får glädjas åt det lilla. I ett hörn jag gick förbi satt en svensk författare som också är redaktör för kulturen på en svensk dålig kvällstidning och hade högläsning för fem personer. Denna hörna låg bredvid den välfyllda israeliska hörnan och jag fick anstränga mig mycket för att inte njuta av det ironiska i situationen. Låter jag insinuant? Well, det beror på att jag får kräkreflexer av antisemitism. Och till skillnad från somliga känner jag igen sådan när jag får den uppkörd rakt i ansiktet. Jaja, vi är alla olika. Det bästa med besöket i Leipzig var dock högläsningen av alltid lika underhållande Ahne, men det hade jag i och för sig inte behövt åka ända till Leipzig för. Annars var det ganska utslätat, jag tillbringade mer tid inne på antikvariatsmässan (som är en minimässa inuti den stora mässan), fast avskräcktes av priserna. Köpte inget. Jo, förresten, nu minns jag, mässans höjdpunkt var att jag hittade en ask med världens finaste exlibris! Se här. Jag valde ett motiv med påfågel, för varför testa något nytt när man kan köra i samma gamla underbara hjulspår? Nu kan jag sluta med min egen hemmagjorda exlibrisvariant bestående av en mörklila stämpel där jag omständligt och snirkligt petat in mitt förnamn i svart bläck. Nu ska jag bara använda min påfågel och vara glad. Ända tills jag åker iväg på seminarium i Stockholm igen, på fredag närmare bestämt. Man kan inte ha vårkappa och tunna skor där, va? Man måste linda in sig i halsduk och ha läppbalsam mot kylan? Jag blir tvungen att ta det säkra för det osäkra.

2 Kommentare:

  1. Är det Åsa Linderborg du menar kanske? Vad jag har förstått så är hon mot Israels ockupation men är ingen antisemit.

    AntwortenLöschen
  2. Fast jag har ju inte antytt att någon skulle vara antisemit: i regel gör man det väldigt enkelt för sig när man använder det begreppet, tycker jag. Den person du nämner hade däremot ansvaret för publiceringen av en antisemitisk artikel i vintras och det är illa nog.

    AntwortenLöschen