Sonntag, 24. Januar 2010

ist doch so



Det är iskallt utomhus, jag roar mig med att kolla på Västberlin i sommarsol och dör lite av vårlängtan. De första tjugo sekunderna i videon tar helt andan ur mig med sin... jag är nog inte främmande för att kalla det sommarfeeling ändå, tunnelbanan på höjden gör sitt till, det är U1 som jag åkt väldigt ofta när sätena varit heta, yr och glad av sol, åh, jag vill också äta jordgubbar och dricka paraplydrink nu.

- Vadå "tunnelbana på höjden"?
- Ist die Hochbahn in Kreuzberg, darling. Vet inte vad det kan heta på svenska. Höjdbana? Jag tycker tunnelbana på höjden låter bra, live and let live, för tusan.

Förresten har jag gjort det där Nationalencyklopedin-testet där man kan bli någon av 150 historiska personer - gissa vem jag blev?
(Dramaturgisk paus.)
Jag blev Richard Wagner! Det ni. Så oerhört passande. Känner mig smickrad, förfärad och uppfylld av en storslagen förnimmelse, närmast att likna vid ett rus. Vi är nästan lika långa, för övrigt, Wagner lär ha varit 1,66 och jag är bara några få centimeter kortare. Det är ett tydligt tecken! Kanske jag också ska dö i ett palats i Venedig en gång?

4 Kommentare:

  1. Åh Wagner!! Nu blir jag lite avis, du hamnar trots allt bra mycket högre på geniskalan än Heidenstam. Och ett palats i Venedig låter faktiskt roligare än en herrgård i Övralid...

    AntwortenLöschen
  2. Visst är det tufft! Richard Wagner skulle nog ha varit den förste att hålla med, i och för sig.

    Men Heidenstam går inte av för hackor han heller, tycker jag, många fruar etc!

    AntwortenLöschen
  3. Oh, ha, pack die Badehose ein, nimm dein kleines Schwesterlein...eh, nimm DEMO und dann ab zum Wannsee. Sorry, musste aber gerade Schmunzeln, dass die da so am Wannsee stehen und schauen.

    AntwortenLöschen
  4. cööl, oder? ich hab das video erst vor kurzem entdeckt, ich finde den anfang so toll, mit der hochbahn und der kamerafahrt. aaa.. sommer, wo bist du?

    AntwortenLöschen