Mittwoch, 14. Oktober 2009

mittwoch, du bringst es nicht

Mina fönster är igenimmade för det har blivit så sabla kallt. Jag fryser inomhus trots dubbla strumpbyxor (plus klänning med stor andel ylle och hög krage, sehr 80er...) och ändå har jag startat uppvärmingsproceduren för hösten nu. (Jag har Gasetagenheizung om någon vill veta, jag vet inte vad det heter på svenska, det är inte centralvärme utan... en låda med gasflamma i badrummet... Hm, det lät ju väldigt speciellt och exotiskt, säkert finns det en normal, duglig term för detta, men jag oooooorkar inte ta reda på det just nu. Jag gör inget annat hela dagarna än att ta reda på vad saker egentligen heter på svenska, och just nu har jag rast, give a girl a break, por favor.) Alltså, jag har vridit på lågan, det borde bli vamt snart.

Hösten haglade in sig ordentligt igår. Jag är gräsänka och fördriver dagarna med att äta gröt (jag hatar att laga mat) och jobba, trots att motivationen sjunker stadigt minut för minut. Texterna jag översätter är till stor del... extremt, ofattbart, monstruöst... tråkiga. Men framför allt är de slarviga och pretentiösa. Det livar inte upp höststämingen kan jag ju säga!

Jag leker med tanken på att möblera om, måla ett bord som har väntat på detta i snart ett års tid, dammsuga, tvätta och kanske rama en tavla som står och samlar damm. Men det är bara en lek. I själva verket kommer jag att dricka två eller tre kannor te och sitta stilla framför datorn tills ryggen gråter, sedan får vi se. Kanske en promenad genom ett vindpinat Kreuzberg?

Om jag ändå hade en hund. Allting skulle vara mycket roligare då.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen