Sonntag, 18. Oktober 2009

var e vargen, var e vargen

Höstkväll, oktober; det regnar. Men jag är på gott humör, jag har ätit pumpa tre dagar i sträck och kan inte sluta. Det är gott, och så enkelt att laga till att jag inte hinner tröttna/förtvivla i köket. Stort plus. Dessutom gillar jag att handla en pumpa sådär i förbifarten när jag passerar en grönsaksaffär och bära hem den nonchalant i handen, som om jag vore en alldeles normal och spontan person, på väg hem för att koka en fantastisk soppa att avnjuta i glada vänners lag.

Förresten, jag har en känsla av att alla bloggande svenskar reser till Berlin för tillfället, kan det stämma? Jag tycker på allvar att detta är fantastiskt! Fram för mer turism, mer svenskar som lär sig tyska, fler svenskar som intresserar sig för (ursäkta om det låter svulstigt) ett gemensamt kulturarv som efter 1945 nästan helt begravdes, fram för mer intresse för ett land som tar kultur på allvar och dessutom kryllar av bildade människor (samband, någon?), heja, heja, heja. Kan det vara så att vinden håller på att vända? Alltså, jag vet inte, men för drygt ett decennium sedan var är du nazist eller? en ganska vanlig hånfull kommentar om man förde någonting tyskrelaterat på tal, det var mycket ”hö hö töntiga tyskar-stämning” om det mesta när det handlade om Tyskland. Det kändes så iallafall. Och om detta håller på att luckras upp nu så är det sannerligen på tiden. Mycket glädjande.

Om jag vore på besök i staden och inte visste var jag skulle bo, då skulle jag bo HÄR. Hotel Fridenau, litteraturhotellet i Berlin. Åh, det måste vara underbart! Bara kolla inredningen. För övrigt är det är i Fridenau- krokarna som Herta Müller sägs bo. Och stadsdelen har ett förnämligt författarregister att visa upp, Tucholsky har bott där, Erich Kästner, Günther Grass också, Uwe Johnson, till och med Rosa Luxemburg. Låter inte det lockande?

4 Kommentare:

  1. Åh, jag önskar att jag var på väg till Berlin för tillfället. Fast jag ska till Krákow snart, och det blir säkert fantastiskt.
    Men vilket fint tips på boende, då vet jag precis var jag ska inkvartera nästa gång jag har vägarna ned till Berlin.

    Berlin tror jag håller på att bli hippt och kanske vissa delar av den urbana unga nattlivskulturen finner nåd inför kritiskt anglosaxiska svenskars ögon - annars tycker jag tyvärr fortfarande rätt mycket av Sveriges Tysklandsbild fortfarande domineras av fåniga föreställningar om lönnfeta män i hockeyfrillor och träningskläder...

    AntwortenLöschen
  2. Ah, Krákow, det lär ju bli alldeles fantastiskt! Mycket nöje!

    Jo, att Berlin är hippt för många yngre svenskar är väl obestridligen sant. Men det är ju en ganska begränsad bit de brukar intressera sig för, så jag hoppas lite mer på kulturjournalisterna. De som åker hit kan ju inte undgå att bli knockade av kulturutbudet. Många bäckar små...

    AntwortenLöschen
  3. På allra sista tiden har både hos dig här i din Kaschemme och i en och annan annan blogg - och även i den verklighet som omger mig - hittat små tecken på att den bottenfrusna svenska blicken på Tyskland och det tyska håller på att tina upp. Jag tror att resandet TILL (inte bara genom) Tyskland kommer att öka och inte minst Berlin lockar mer och mer. Och kanske kan tysk litteratur - inte bara det allra senaste - få komma in i det svenska läsandet igen. Nu är det visserligen ganska få jämfört med tidigare - men här kanske det också vänder - som kan läsa tyska obehindrat, men det kan ju ge oss översättare en hel del intressanta arbetsuppgifter...

    AntwortenLöschen
  4. Åh, visst vore det fantastiskt! Tänk om det verkligen är på gång nu...

    Fast jag har en väninna som är tysklärare i Sverige på gymnasienivå, och hon berättar att hon har färre och färre elever från år till år. Detta har jag länge tyckt är så himla sorgligt, men vem vet, kanske en vändning kan komma där också, om det "allmänna" intresset för Tyskland ökar. Man kan ju alltid hoppas!

    "Bottenfrusen blick" var en väldigt träffande beskrivning förresten!

    AntwortenLöschen