Sonntag, 15. November 2009

das wird schon wieder mit n bisschen spucke

Jag noterar att påfallande mycket skrivs om muren, om staden i allmänhet, något litet om pogromnatten 1938, ganska mycket om hur mycket folk älskar Berlin och Berlins avspändhet, och det ena med det andra och fan och hans mormor. Jag känner inget behov av att rätta in mig i ledet och tycker att det kan räcka med andras utfall och förtjusta utrop. (Men jag kan tipsa om att P3 Pop gjort ett ganska trevligt och lyssningsbart program om stadens internationella pophistoria som sändes förra måndagen och går att lyssna på ett tag till.) Och jag kan länka till en fransk blogg om Berlin, som jag brukar försöka stava mig igenom enbart för att det är en skön motvikt till alla flashiga engelskspråkiga bloggar om staden. Och till en rejäl tysk blogg vid namn Hauptstadtblog, som är väldigt matig, har politisk koll, en del street art-foton och nya inlägg varje dag. Slutligen, en användbar karamell: Freeguide-Berlin. Listar alla gratisgrejer man kan ta sig för i Berlin. Visserligen bara på tyska men mycket praktiskt upplagd.

Nedan följer en låt som inte var med i P3 Pop:s program, eftersom det inte är David Bowie eller ens Jeansteam eller Einstürzende Neubauten, utan en artist som fick sitt genombrott 2004 med just den här videon. Den som har poetiskt känsliga öron och förstår tyska bör skruva ned ljudet, men jag gillar den här låten bl.a. för att den skildrar ett Berlin som också finns, och som tidigare inte manifesterats alls inom tysk hiphop. Jag skulle tro att den här låten gick rakt in i hjärtat på många av stadens kids när den kom, för vad den förmedlar är en känsla av ”Berlin må vara fattigt men vi är hårda som satan”, och det är åtminstone något. Den stad som anas här är inte den stad som man har kunnat läsa så mycket om de senaste veckorna eller månaderna. Men den finns.


2 Kommentare:

  1. Din rubrik ger mig lust att bjuda på ett citat eller "visdomsord" från min Oma:

    Mit Geduld und Spucke
    Fängt man eine Mucke

    (ja, det ska vara "Mucke" annars blir det ju inget rim)

    AntwortenLöschen
  2. Haha, vilket skojigt visdomsord! Det ska jag lägga på minnet.

    AntwortenLöschen